Tuesday, January 5, 2010

Jangan Turun Bawah...


Cerita ini adalah kisah benar yang terjadi di rumah saya. Setelah seharian Razin (anak sedara saya) menguasai TV dengan menonton rancangan2 TV kegemaran seperti Ben 10, Tom n Jerry, Geng Bas Sekolah, Hikayat Putera Shazlan, Mickey Mouse Clubhouse, My Friend Tigger and Pooh, dan lebih 30 judul kartun yang lain, Abah mengambil remote control sambil berkata "Bagi Tok Wan tengok berita pulak, abang pegi main basikal kat bawah ok??"

"Tak nak la, kat bawah ada hantu" jawab Razin.

Mama dan Abah terdiam sebentar. Segala cerita2 yang dikhabarkan oleh Pak Guard siang tadi bermain di fikiran. Kisah Pak Guard terdengar bunyi suara perempuan menangis *wth skarang nak dekat pukul1, why am i writing this* tiba-tiba berlegar-legar di ingatan. Mungkinkah kanak2 berusia 5 tahun ini mempunyai deria ke-6 yang membolehkannya nampak apa yang kami semua tidak nampak?? Mungkinkah apa yang dilihat kanak-kanak itu sama seperti Pak cik Guard itu nampak?

"Mana ada, mengarut la abang ni. Mana ada hantu kat bawah.." Abah cuba untuk menenangkan perasaannya dan Mama yang agak cuak dengan insiden ini.

"Ye, ada hantu kat bawah.." Razin masih berkeras.

"Ok, jom tunjuk kat Tok Wan mana hantu" kata Abah sambil memimpin tangan cucunya itu ke tingkat bawah.

Di dalam hatinya dia sebenarnya berdebar2 untuk melihat apa yang bakal ditunjukkan cucunya itu. 'Rumah ni ada hantu ke?' bisiknya di dalam hati.

"Tu ha hantu!!" Ujar Razin setiba di ruang tamu...


"Ada hantu kat dalam tu kan?? Mcm citer Aladin tu" kata Razin lagi sambil menunjuk2 ke arah labu sayung yang sememangnya tidak bersalah itu.

Ko ingat ni criter Aladin ke budak?? *walaupun dah sah2 jin aladin tu x duduk dalam labu sayung ok* Bikin saspen je ini budak...

Tapi kan, rasa2nyalah.. ntah2 memang ada kan.. Cui, apa aku merepek tengah2 malam ni..



No comments:

Post a Comment

Cakap cakap~~