Friday, December 16, 2011

DugaanNya

Hai2 everyone..

Hari ni baru ada masa dan mood nak tulis kat sini. Actually I have been going through a rough 2 months (approximately). Within this time, I know I have been hurting a lot of people around me. Right now I am trying to get everything back on track. Dalam 2 bulan ni, macam2 penyakit saya dapat. Tak tahu la saya dapat penyakit ni disebabkan stress atau stress datang disebabkan penyakit yang bertimpa-timpa ni.

Kadang2 tak percaya macam mana sakit macam ni boleh menimpa. Tapi semua ni kan dugaan Allah s.w.t. Dengan sakit fizikalnya, mental pun terjejas. Sampai terfikir ada kena buatan orang ke aku ni sampai selalu mimpi pelik2. Hopefully taklah. Apa yang boleh saya buat adalah lebih dekatkan diri kepada Allah s.w.t. Tak cukup dengan tu, ada jugaklah insan2 yang ntah siapa asyiklah try nak memburukkan hubungan saya dengan Zahir. Benda since dari Shah Alam dulu, ingatkan dah habis dah, sekarang muncul balik. Sapa tau cara macam mana nak trace private number ni? Ni pun penyumbang stress jugak.

Pastu boleh plak baru2 ni ada orang kasi link fake fb profile Zahir. Mula2 dapat tu terdetik jugak kat hati saya, Zahir ni ada fb lain ke kan. Memang macam2 dah dalam kepala hotak, tapi bila tgok balik, profile fb tu baru create, dalam pukul 3 pm camtu. Waktu tu Zahir kerja dan I'm so sure he wouldn't be on fb pun. Dia balik kerja, saya pun tunjuk kat dia, kitorang pun tak tau nak suspect sapa. Time kitorang tengok dia tak ada friend pun tapi risau la kot2 orang tu guna buat benda tak elok dan fitnah Zahir plak. Dan, kitorang syak orang ni dalam friendlist kitorang gak sebab gambar tu hanya ada kat Lan and kat fb Zahir. Dan gambar Zahir adalah private. I guess dia terbaca status fb saya kot pastu dia delete dah profile tu skarang. To that person, tolong la jangan buat benda macam ni. Kalau tak puas hati, cakap je la terus terang k.

Macam2 dugaan yang jadi jugak boleh menjadikan kita lebih baik kan? Mungkin ini lah hikmahnya dugaan Allah s.w.t. Saya bersyukur sangat di waktu rasa macam lost dan depressed, my other half banyak membantu with his moral support dan nasihat2 dia. Alhamdulillah, dia pun dah banyak berubah. Waktu tu, baru la tersentuh hati ni. Dan bila berdepan dugaanNya, Alhamdulillah, seriously tak sangka dia banyak bagi nasihat bukan untuk buat aku happy, tapi buat aku sedar betapa aku ni hamba kerdil yang sentiasa diuji, dan bila diuji aku harus mengadu kepadaNya. Pernah terbaca artikel kat fb kot yang orang share, carilah pasangan yang boleh buat kita makin dekat denganNya, bukan makin jauh denganNya (something like that la, tak ingat proper ayat dia). Sekarang baru dapat merasai apa makna phrase tu.

Saya ni bukanlah pandai sangat bab2 agama ni. Tapi harapannya dapatlah improve diri ni sikit2. Kawan2 kat fb pun banyak share benda2 yang berguna. Kat blog pun macam2 nasihat yang boleh memuhasabahkan diri. Saya dalam proses memperbaiki diri dan mencari balik diri yang hilang. Mungkin ini lah hikmahnya segala dugaanNya. Supaya kita tak terus lalai dengan dunia. Dunia ni makin dikejar makin susah nak puas, memang takkan puas. Sebab semua ni pun milikNya.




No comments:

Post a Comment

Cakap cakap~~