Thursday, January 5, 2012

Boleh pakai gak nasihat tu..

Kadang2 bila terfikir masa depan jadi confuse jap. Confuse sebab dok fikir what should I do to improve my life. Kekadang rasa nak just follow the flow tapi bila fikir2 balik, x boleh jugak. Time wait for no man dan takut nanti bila dah tersedar hidup kita x ada improvement waktu tu dah terlambat pun. Umur pun makin meningkat.

Masalah paling berat adalah financial la. Terfikir2 berapa gaji yang patut aku aim untuk memenuhi kehidupan yang selesa agaknya. Alhamdulillah, untuk first job aku dapat gaji yang bagi aku dah sangat baik la untuk fresh grad local Uni macam aku ni. Walaupun dok KL yang cost of living tinggi ni, aku beruntung la sebab dok ngan family, insyaAllah aku x kan kebuluran walaupun hujung bulan. Sewa pun x kena bayar. Makan lunch je, tu pun kalau aku rasa nak makan. Transportation aku naik lrt je. Senang dan jimat. Mentang2 ofis sebelah LRT kan. Rumah pun dekat LRT. So, kalau nak kira2 memang duit guna sket je la kan. Tapi kan, kenapa kan..saving aku mcm ciput gila je. Haha, mcm x padan je dengan apa yg aku dapat sebab basic expenses aku sket je kan.

Tapi bila fikir2 balik memang la punca masalah ni, tak lain dan tak bukan...adalah saya sendiri. Kalau makan tu, rasa nak diet sket makan subway, subway,subway.Asal boring je balik keje gi singgah KLCC. Shopping la, apa la, paling x tau nak shopping apa, shopping buku pun jadi, walaupun memang x terbaca. Pastu pasal phone plak. Dah pakai BB,gedik dah tukar postpaid. Yang aku ni pun, x reti2 nak limit diri tu.Dok terbiasa guna U-Pax kan murah gila call, skarang ni try la call org gayut2 jap, hah, dtg bill.. nangeeessss. So, mintak maaf kawan2 ye aku dah berkira bab2 nak call org.. haha, sakit weyh nak bayar bil kalau terlebih guna.

So, antara azam tahun ni adalah belanja secara berhemat. Nak jugak ada simpanan. Kalau x tahun bila la aku dpt nak beli aset. Hmpph, nak business la, nak main saham la,,, mcm mana nak tercapai kalau simpanan pun x dak. Org tgok bank statement aku pun sedeyhh je..

Tapi aku teringat plak pesanan Sanusi ngan Ramlan waktu last day aku kat MAAC:-

Ramlan: So apa plan pasni? Keje ke sambung study?

SAYA: Keje la kot.

Sanusi: Dah cari dah ke?

Ramlan: Baik ko cari cepat2.

SAYA: Ada la jugak apply sket2. Pasni baru apply banyak2 lagi.

Sanusi: Aku bukan cakap cari keje. Cari Datuk la. Baik cari cepat2, nanti habis sumer kena sapu. Ko tunggu Zahir buat apa. Ada Gen-2 je pun. Tu pun baru nak sejuk air-cond *haha, ni inside joke*

Betul jugak cadangan Sanusi a.k.a Jang itu. Tetiber aku rasa nak consider masuk dalam azam 2012. Hahaha.

2 comments:

  1. Kaaannn.. buang masa je aku pikir camner nak cari duit.. kawen ngan Datuk2 kan senang... x yah aku penat fikir n keja.. haha

    ReplyDelete

Cakap cakap~~