Showing posts with label i love food. Show all posts
Showing posts with label i love food. Show all posts

Sunday, February 23, 2014

OM NOM NOM : Cupcake Chapter, Ukay Boulevard

Hai uolls.
Sebenarnya nak update pasal majlis aku. Hehe, tapi banyak gambar tak copy dari photographer2 tak bertauliah aku. So, nanti2 lah ye.

So, marilah kita ber Jalan Jalan Cari Makan. Lokasi hari ni disuggest oleh Encik Zahir. Hari tu kuar dah dalam kol 3 camtu. So, tak lunch lagi la. Kuar nak potong tali jam kat Wangsa Walk. Aku macam pelik dah pak cik ni pegi Wangsa Walk trus. Tak lapaq ka?? Dia ni kalau bab makan mana boleh tahan lama2. Dah pukul 3 lebih ni.

Pegi potong jam, orang tu suruh bagi dia 30 minit. Aku ngan Zahir round sekejap. Pusing pegi kat dia balik. Aku macam pelik la, dah setengah jam ke? Cam cepat je. Memang tak siap pun lagi. Orang kedai tu pun cakap, lambat sikit sebab jam aku tu cam susah sket kot. Whatever la, tapi aku cam dah lapar. Rasa cam nak marah gak la. Nak tanya kenapa tak gi makan je dulu kan. Tapi iolls semenjak jadi tunangan orang ni telah dinasihatkan practise jadi penyabar ye uolls. Jangan nak merempan tak tentu pasal,takut terbawak2 sampai nanti2.

Ok, cool bebeh cool. Kita watlek, wat tak lapar je k. Tapi last2 orang tu yang meroyan cari waffle sebab lapar.Haha. Aku dah agak dia lapar jugak ni. Tapi by the time siap beli, jam pun siap. So, makan la dalam kete. Pastu dia tanya aku, Ukay Boulevard kat mana. Aku pun jawab, kat area Ukay la tu.Bijak kan iollls?

Rupa2nya tepi MRR2 tu je. Yang ada Tutti Frutty tu kan. Ha, situ la. Aku pun tanya la nak buat apa. Dia pun jawab, nak gi Courts. Cari barang rumah jap. Aku dah cam nak berasap sket. Hadoi, ingat kenyang ka makan waffle je?

Pastu dah masuk situ baru dia bagitau nak cari tempat makan.Rupanya Cupcake Chapter nama kedainya. Tapi aku cam tak percaya. Zahir? Cupcake? Sangat tak kena k. Berkali2 aku tanya kot2 salah kedai tapi dia confident cakap nak makan sini. Aku pun apa lagi. Happy la kan, kalau tak dia mana nak makan cupcake2 ni.

Masuk je kedai beriya dia tengok menu. Oh, macam2 rupanya makanan dia. Ingatkan cupcake2 cake2 je. Dia nak makan chicken apa benda ntah. Nampak sedap gila. Rupanya yang tu la Jalan2 Cari Makan promote. Orang kedai tu pun promote yang tu. Terus bersemangat aku nak makan ni. mihmihmih.

Tapi lepas duduk je order2 skali dia cakap habis plak. Tu la, lama sangat dok discuss nak makan apa. By the time nak order, habis. And aku agak kedai tu tetibe packed kot sebab JJCM. Sebab muka pekerja2 dia semua stress dan asyik silap bawak je. Cupcake pun banyak habis.

Jom tengok kitorang makan apa. Jangan la terkejut betapa banyaknya kitorang order sebab Zahir ni bila datang mood nak makan, macam ada saka plak dalam perut. Eh, ye ke bila mood datang? Bukan tiap2 hari ke? Haha.

Ni nama dia hashbrown. Walaupun rupanya agak pelik, tapi sedap. RM2.50 je kalau tak silap
Mushroom soup. Comes with bread and butter. Sedap tapi lupa dah harga berapa.

Cute menu. 

Tak tau la concept dia memang ala-ala kedai tak siap or maybe memang tak siap lagi. Haha

Cupcakes yang sedap. Kiri tu red velvet. Not bad. Yang kanan Peanut Butter Chocolate aka PB Chocolate. Highly recommended. Sedap sangat2. RM4.50 per pcs. Banyak lagi flavor lain tapi tak berkesempatan try lagi.
My mac n cheese. Sedappppppp gilos. To me, dia x la seberlemak macam kat Secret Recipe or anywhere else. Just nice And who doesn't love cheese kan.Yang ni harga dia RM15.90.
Zahir's fish n cheese. Disebabkan chicken pebenda yg dia nak tu sold out, dia nak amek lamb pebenda ntah Tapi dia tukar fish n chip sebab katanya kesian nanti aku tak leh try (i dun eat lamb :P). Yang ni pun quite nice, Biasa je honestly. Yang ni RM16.90




Overall, memang best tempat ni. Price pun not bad. Tengok kitorang mentekedarah macam jin ni, campur 2 mineral water, semua sekali RM59.60. Not bad la kan. Kalau just makan one course tu kira standard price la. So, korang boleh la try. Jangan lupa try PB Choc Cupcake!


Monday, January 6, 2014

Nom Nom Nom : Minang Saiyo .. Pangako Sa Yo

Hi korang semua.
Lama tak jumpa kan.
Selamat Tahun Baru 2014
Tahun lepas aku memang malas betul update blog.
Banyak gila post yang dok terperap dalam draft
So, tahun ni antara azam aku adalah nak lebih rajin update blog.
Tapi maybe aku akan banyak buat review2 tempat makan, produk ke servis ke gitu.
Sebab aku kan dok sibuk buat preparation majlis (Majlis apa korang agak2 la sendiri :p)
So, review2 kat blog ni memang sangat2 membantu. Why not aku pun bantu orang jugak kan
Hehe, doakanlah semangat ni trus membara, bukan hangat2 taik ayam je.

OKla, first review untuk tahun ni. Restoran Minang Saiyo, Taman Melawati.
Yang Pangako Sa Yo tu Zahir yang mereka-reka nama tu, pastu dah terlekat dah/
Aku first time datang sini Kak Nini yang bawak.
Kat sini diorang jual makanan Minang. Kiranya nasi campur la.
Sebenarnya aku pun tak tau macam mana nak describe makanan Minang ni. Aku tengok lebih kurang makanan Melayu je. Tapi Zahir kata kuah2, gulai2 dia kot yang cam lain sket. Dan jugak sambal dia.

Ni Zahir punya. Ikan Keli goreng dengan daging bakar kot. Daging ni memang best. Setiap kali datang mesti aku pow Zahir punya. Kenapa nak kena pow?? Kenapa tak amek je sendiri?? Tunggguu japgi aku citer.

\
Mine. Ikan keli goreng dengan begedil. Dengan sambal yang sedap. Hehe, macam sedih je nasi aku kan. Macam kering je, mcm sayu je. Selalu orang tegur aku makan macam budak2. Nak buat camne. Memang aku style makan camni.

\
Ni plak masak lemak perut. Sedap gilllloossss. Takde la gilo sangat. Tapi sedap la. Tetibe time tu trus teringat masak lemak cili api Nenek Syam masak. Ya Allah, sedapnyaaaaaa. Over tak aku?? 

Ni rupa kedai tu dari luar. Sorry la kete ni enterframe sebab sebelah tu bengkel kete. Banyak gile kete beratur so dia pun terpaksa enterframe

Ni tempat amek lauk dia. Banyak jugak lauk dia. Tapi aku ni banyak macam mana pun, last2 ikan keli jugak aku ambik.

Ok, kenapa aku nak kena pow2 Zahir punya daging?
Jawapannya.... adalah sebab kitorang kedekut.
Sebab, harga dia quite mahal la untuk nasi campur.
Yang kitorang makan kt atas ni campur teh ais ngan nescafe o ais, total RM20
Means, sorg RM10. Mahal la bagi aku.
Tapi, hari ni amek masak lemak perut tu kan, ok la kot.
Tapiiii perut dalam tu ada brapa ketul je pun. Zahir amek kuah je banyak.
Even hari2 biasa, yang kitorang tak amek masak lemak tu, harga sorg makan lebih kurang RM8 camtu
Ke bagi korang biasa je. Huhu
Teringat plak zaman dok Unisel dulu, makan kat kedai Makcik faveret. Amek la lauk apa pun, air apa pun mesti sorang RM5 je dgn air skali. Pelanggan tetap le katakan. Wah, rindunya kedai Makcik!!

Kalau korang nak pegi, kedai ni kat Jalan Bandar, Taman Melawati. 
Korang cari Balai Polis Melawati, dia kat deretan kedai opposite ngan balai polis.
Sederet ngan kedai Mamak apa ntah, dia hujung skali.
Sila la try. 

BTW, aku dulu kalau tgok drama Melayu mesti macam tertanya2.
Kalau ada dialog makanan kegemaran je mesti masak lemak cili api.

CONTOH SCENE:
Datin A: Wah, anak Mummy dah balik dari Ostolia. Nak makan apa mummy masakkan 
Anak laki hensem : Daniel rindu sangat dengan masak lemak cili api,tak sabar sangat nak makan

Aku rasa banyak gila kot drama macam ni. Asal makanan kegemaran je mesti masak lemak cili api.
Aku macam heh, bunyi macam tak sedap je. Dan aku ni, memang makan cam budak2. Aku makan ayam goreng, ayam masak merah, ayam masak kicap, ikan sweet sour. Aku tak reti nak try benda2 selain ayam, ikan bawal, ikan bilis yang masak sambal, kicap ke.
Aku belajar makan sambal belacan, ikan keli lepas habis SPM k. Sebab dah hidup sendiri so ikut kawan2 try. Perut pun aku tak pernah terfikir nak makan sampai la Zahir paksa try. Sedaaaaap rupanya. Haha.
Sedih kan aku ni. 

Eh, apa aku melalut citer ni. Ha, so kesimpulannya aku tak pernah makan masak lemak cili api ni.
Sampaila pada satu hari tahun 2009 ke 2010 ntah. Aku ikut Zahir, Syam ngan Faiz gi rumah nenek dia kat Seremban sebab nak bagi barang kot. Nenek dia masak masak lemak cili api la.
Perghhhhh, sodap gilo. Aku nak makan banyak tapi segan sebab kitorang datang memang tak plan makan pun. Tapi nenek dia suruh2 makan jugak. Makan makanan dinner diorang. Kitorang plak 4 orang.
Macam alahai, tak baik plak kan. Mengganggu je.
Tapi, sampai sekarang aku tringat2. Zahir muka tak malu makan banyak sampai sakit perut kena berenti kat RnR. Hahaha

Sebagai konklusi, saya nak tanya kat mana boleh dapat masak lemak cili api yang sodap kt KL ni? TQ!

p/s : Aku skang tgh berbisnes online. Jom la korang melawat Magic Little Closet. Tengok apa yang berkenan. Mention je bgtau korang blog reader insyaAllah aku try bagi best price. Tapi best price aku takde beza sangat pun sebab aku memang jual murah2. Jom2 cuci mata k.

Tuesday, June 11, 2013

NOM NOM NOM: Upin Ipin, Taman Melati

Dah lama rasanya tak update spot Jalan2 Cari Makan kat blog ni, kan? Marilah kita start semula hobi. Katanya orang yang suka amek gambar makanan pastu upload ni petanda sakit mental. Ye ke? Haha, pedulik plak aku orang nak cakap sakit mental ke tak kan? Yang amek gambar sendiri tiap2 hari berbagai gaya termasuk duckface tu mesti masuk sakit mental kronik kan? :P

Ok la, let's get back to the topic.

Citer dia semalam pergi makan kat Upin Ipin Taman Melati sebab Zahir teringin nak makan ayam masak lemak cili padi yang sedap tu. Tapi, kecewa la jugak bila pergi sana tengok2 menu dah tukar. Tiada lagi ayam masak lemak cili padi itu.

Sampai2 je tengok menu, siap state kat situ, kalau menyebabkan sebarang kerosakan, kena charge RM45.
Aku ngan Zahir gelak2 je sebab tengok menu dia takde la rupa mahal pun. Maybe budak2 suka sangat kot menu dia coz ada gambar2 Upin Ipin sumer kan.

Let's order. Saya order nasi ngan daging black pepper ngan air blackcurrant. Zahir plak order nasi with ikan keli berlada ngan iced lemon tea.
Mine

Zahir's

Ok, comment time!! Daging black pepper dia banyak sgt2 balck pepper sampai jadi rasa pahit, macam bau apa ntah, I can't really take it. Aku pow Zahir punya ikan keli. Zahir plak suka aku punya daging. Bagus. Boleh buat sistem barter.

Pastu air dia plak. Ice lemon tea Zahir masam gila2. Aku yang suka masam ni pun mengakui kemasaman dia tu. So, aku la jadi penyelamat Zahir untuk habiskan air tu. Aku plak tak sanggup nak habiskan air blackcurrant yang manis giler2. So, Zahir tolong minum. 

Kesimpulannya, kitorang dah tak nak makan sini dah. Menu faveret pun dah takde. So, babai Upin Ipin.

p/s : Ni sebenarnya kejadian hampir sebulan lepas. Terperap dalam draft sebab malas nak habiskan :p

Saturday, May 11, 2013

My dearest friend

Tak tau kenapa semalam saya macam ditakdirkan untuk menjadi pengdengar masalah rakan2. Tanpa sengaja berada di samping mereka semasa mereka sedang bergelut untuk menahan perasaan. Bila saya tiba, mereka dah tak tertahan, lantas mengalir air mata.

Seorang dengan masalah hubungan percintaan. Seorang lagi dengan masalah kerjaya. 

Masalah percintaan wujud bila kepercayaan dah pernah diruntuhkan oleh si dia. Oleh itu, bila terjadi sesuatu yang menimbulkan syak.. prasangka baik sukar nak bertandang di minda. Gerak hati atau syaitan yang membisik dan menghasut? Isu utama di sini adalah kepercayaan. Mahal harganya. Sebab itu, bila sekali dikhianati, perhubungan takkan jadi sama seperti dulu. Bekas retakan dan parut akan sentiasa ada. 

Masalah kerjaya pula wujud bila terlalu membandingkan diri dengan orang sekeliling. Bila orang sekeliling bercerita kejayaan mereka, sedangkan diri pula masih di tahap sama, tak berganjak lagi. Mereka pula mendapat kejayaan demi kejayaan makin mara ke depan bersama cita-cita dan impian masing-masing. Rezeki itu di tangan Allah kawanku. Tugas kita adalah berusaha dan jangan putus harapan. Jalan kita akan Allah tentukan. Jika tak dapat apa yang kamu mahukan, mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk kamu. Jangan dipersoalkan kenapa. Di hujung hari nanti mungkin kita akan dapat jawapannya.

Doa saya sentiasa bersama-sama kawan-kawan yang tersayang. InsyaAllah, Allah permudahkan jalan kamu berdua dan mendapat apa yang kamu inginkan. Jangan sedih-sedih.. kita gi makan Meatball k~~





Semua gambar ni dicuri dari Alia dan Ah. TQ for the lovely memories :)

Sunday, March 24, 2013

Miskin vs Kaya

Kebelakangan ni aku selalu main benda ni. Is it even a game? Haha, takde la game. Cuma kitorang suka kenakan masing2 pasal kaya miskin ni. Semua start hari tu la. Aku baru prasan banyak gila bekas gula2 Eclipse kat ofis n rumah. Aku suka simpan. Dulu siap susun2 atas meja office tapi budak office kata aku letak sampah atas meja. Pffft.

Membuatkan aku teringat, dulu aku mana makan gula2 macam ni. Dulu mesti beli Mentos tak pun Tic Tac. Aku ni memang cheapskate bab certain2 benda. Antaranya ni la. Aku tak faham kenapa kena beli gula2 mint pada harga yang sangat mahal padahal mentos yang singgit++ tu pun dh dapat memuaskan nafsu terhadap mint itu. Ada skali tu time Matrik, aku nak gi 7-e time kelas Physic. Yeah, aku memang suka menyelinap keluar kelas especially time lab untuk pi 7-e. Aku tanya classmate aku, Lye Yee nak pesan apa2 tak. Dia kata nak pesan gula2. Jenama Smint, kaler apa ntah aku pun lupa. Fine, aku pun pi beli. Dia bagi duit kat aku RM10 kot time tu. Aku macam, ala, besarnya duit. Sekali sampai 7-E tengok 5 ringgit lebih kot benda alah tu. Aku cam, takpe la dia orang kaya. Aku makan mentos sudeyh. Sampai la aku start keje. Aku tak tau camne aku leh beli Eclipse tu. Then, aku trus jatuh chenta. So, memang kena ada stock Eclipse kat ofis. Dan tetibe je aku rasa 5 ringgit ++ tu tak de la mahal pun. Tetiber k. Sebelum ni beria-ia aku kata tak mungkin la aku nak hbskan duit dekat 10 ringgit demi gula2 je. Tu yang hari tu aku terkeluar conversation ni ngan Zahir:

ME: *sambil belek2 Eclipse* Rasa sekarang ni macam dah kaya kan?
ZAHIR: Kenapa?
ME: Ye la, dulu makan Mentos je tiap2 hari. Sekarang beli Eclipse je. Dulu rasa mahal sangat benda ni. Sekarang ni rasa takde apa2 dah. Siap kalau tertinggal kat mana2, rasa nak makan beli je lagi satu. Kaya la tu.
ZAHIR: *gelak gila2* ntah apa2. Beli Eclipse pun kaya ke?

My faveret. Blackcurrant. Sedap gilos.

Pastu, pasal Starbucks. Aku bukan peminat kopi. Tak boleh masuk. Except nescafe susu. So, aku tak reti la nak bezakan jenis2 kopi. Cappucino la, Mocha, Latte. etc. So aku pun tak berminat langsung nak pegi kedai2 cam Starbucks or Coffee Bean. Sebab dah la mahal gila, pastu kalau aku nak beli, choice adalah sgt limited. Setakat beli chocolate drink je. Boorrring. Zahir pun terikut la dengan propaganda aku tentang Starbucks. Setiap kali dia teringin aku akan kata "Membazir la. Kopi je kot. Kalau guna duit tu gi kedai Makcik boleh dapat 10 teh ais k" So, terbantut la cita-cita coffee lover ini.

Tapi sekarang kan dah keje. Kat bawah office Starbucks. Siap dapat discount lagi sebab Starbucks tenant diorang. So pakcik itu pun, rajin la ke Starbucks. Pastu bila kuar audit pun rajin je gi Starbucks. Selalu dia ajak aku, aku punya alasan seperti di atas tu la. Tapi pada suatu weekend, kitorang nak buat kerja sket, nak pakai internet. Lupa la, nak buat apa ntah.

ZAHIR: Hmm, nak buat keje kat mana ek?
ME: Oldtown la.Yang dekat ngan Bulatan Pahang tu. Tak ramai orang. Tempat besar.
ZAHIR: Ala, tempat lain la plak. Tukar angin.
ME: Ikut la, mana pun. Tak tau sangat tempat2 ni.
ZAHIR: Starbucks la.
ME: Mahal kot. Membazir je.
ZAHIR: Takpe la, saya belanja. Pilih la nak gi Starbucks mana.
ME: Saya mana la tau Starbucks ada kat mana. Saya tak reti minum benda2 mahal macam awak ni. Orang kaya cam awak layan la Starbucks ni.
ZAHIR: *gelak menganjing aku* Tapi awak makan gula-gula orang kaya.

Iced Caramel Chocolate. Ntah btul ke tak gambar aku google ni. Haha, aku hanya boleh minum ini dan jugak iced hazelnut chocolate. Yang lain, x leh masuk. :P

Kuang asam sangat. Tapi kan tapi kan.. aku nak bwat confession ni. Tetibe kan skang ni, aku sket2 pun nak gi Starbucks. Hahaha. Tu la ngata orang sangat kan. Last2 kena balik kat diri sendiri. Siap rasa nak pinjam kad Starbucks pakcik tu. Adakah ini tanda2 aku menjadi semakin kaya?? *lempang muka sendiri 800 kali*


p/s: In case satgi ada orang kata aku berlagak ke, show off ke, tolong la ek. Student2 pun ramai makan Eclipse ngan minum Starbucks. Aku nak tunjuk betapa kedekutnya aku sampai feeling2 kaya bila menjadikan mereka2 ini menjadi sebahagian lifestyle aku. Wah,,, iolls rasa elitist sangat cakap macam tu. Harharhar





Sunday, September 9, 2012

Nasi Royale @ Taman Dagang, Ampang

Satu berita yang sangat menggembirakan En Zahir bila tau yang Nasi Royale Hijau Kuning from Alor Setar dah ada kat Taman Dagang, Ampang. Mula2 dia buat jual mahal kata x se'best' kat Loq Staq la, apa la.. tapi last2 dia jugak la yang dok berulang pi makan. Saya, sebagai seorang yang selama ni dok dengar je pakcik ni dok bercerita pasal ke'awesome'an nasi royale ni, haruslah tringin nak try. So, gambar2 ni sumer, time first time berbuka puasa kat situ. Dan selepas tu pergi lagi dan lagi layan pakcik ni.


Mine. Nasi with Sotong.

Zahir's Nasi with ayam

Daging

Bandung soda n Teh ais. I love Bandung with soda <3 p="p">

The food is good. Tapi hari tu dah try jugak kat Alor Setar. Sana murah sket dr kat KL la kan. Pastu waktu tu ingat macam kat KL la kan. Mintak sotong, skali dia bagi 2 ekor dengan janggut2 banyak gila. Terpaksa la habiskan. Takkan nak membazir kan.. sotong tu, yummy..

Environment kat Taman Dagang ni pun best. Dia kat clubhouse Apartment apa ntah namanya. So, restoran2 dia mengelilingi swimming pool club house ni. Kalau tak nak kena percikan air swimming pool, pilih meja jauh2 sket dari pool ye. Tapi i looike duduk dekat2 swimming pool, hehe. And then, kat sini banyak lagi kedai2 lain jual western food, etc. So, tak semestinya makan nasi royale je kat situ. Sapa yang tak pernah try sila try okay? You won't regret. :)




Monday, February 13, 2012

Cream Butter Prawn sukses!!

Hola. Tuan blog tengah tak sihat. Dari semalam hidung berair je. Semalam plan nak stay up bwat keje pun tak jadi. Kejap je trus dah lalok dah pala otak aku. Bangun pagi ni still sama, sakit tekak makin terasa, hidung makin berair dan kepala makin pening. Ni nak bukak mata pun dah tak larat. Dah petang makin menjadi hidung ni.

Anyway, back to the topic. Semalam bagi memenuhi permintaan ramai. Yes, seriously ada permintaan. Aku tak propa okay. Memang betul permintaan ye, siap Mama beli semua barang dah. Suruh aku masak Cream Butter Prawn. Untuk tidak menghampakan peminat2 saya, saya pun menjalankan la tugas saya. Oh, dan tahniah. Memang sukses sungguh. Menjadi ok. Sedap gila. Wah, riak dan takbur dah ni. Memang macam kat kedai k. Groupbase pun boleh jatuh ni aku bwat lagi sedap. Bwahaha. Tapi aku tak amek gambar oh. Sebab tak sempat. Pas siap masak aku dok kelam kabut naik bilik apa sumer sebab Zahir kata nak datang pas dia gi rumah Paksu dia. Tu yang dok kelam kabut naik atas check fon sebab takut dia dah gerak ke apa. Turun dari bilik, trus makan so malas la aku nak snap2 gambar. Tapi rupa dia memang macam ni:-
Ni gambar cream butter prawn kat Groupbase, aku punya rupa camni la jugak.. cuma sengaja bagi cair sket so banyak sket kuah

Malam plak Kakla and the family datang. Diorang pun meratah benda ni. Sumer puji. Wah, aku rasa mau aku seronok sebulan ni. Haha. Semua pun feedback sangat memberansangkan. Pasni boleh la bwat blog resipi. Kwang3.

Tapi aku perasan setiap kali aku masak untuk ramai orang mesti aku demam pastu. Ni pun ala2 nak demam ni. Dulu time masak sambal ikan bilis ni pun esok trus demam sampai kena bawak gi Hospital Sg Buloh sebab suspek H1N1. Tak pun sebagai peringatan sebab setiap kali masak pun nak riak takbur bagai. Ni la Allah suruh beringat sikit. Hehe.So, korang boleh agak la braper kali je aku masak untuk orang kan. 2 kali je in 3 years. Makanan aku memang eksklusif sket.

p/s: Baca entry ni baru aku perasan aku berazam nak masak cream butter prawn tu since 2009. 2012 baru tercapai. Better late than never.




Friday, February 10, 2012

Cream Butter Sausage

Last week sempena cuti Maulidul Rasul ngan Thaipusam tu, Mama, Abah ngan Syafiq dah balik awal. Sebab Abah amek cuti awal. So, kat rumah takde sapa la masak. Aku pun macam tak tau nak beli apa untuk makan. Order Mcd pun macam borringg. So, aku gatal tangan nak try masak cream butter prawn. Kelas kan kau Leen, masuk dapur setahun sekali dan dan nak masak makanan ala2 Masterchef kan.

Aku dah lama kempunan nak makan benda alah ni. Hari tu gigih gi Sri Damansara nak makan kat Groupbase sekali diorang tutup cuti plak. So, google la resepi nak try tapi tak try2. Nama pun Leen kan. Semangat je lebih. Bwatnya tidak. Tapi hari tu aku kena rasuk Hantu Rajin. So, check la dapur ada bahan2 tak. Rumah kitorang kalau Mama takda jadi la rumah bujang walaupun ada je Puan lagi sorang dalam rumah ni *roll eyes* :P

Check2 udang tak dak. Yang lain sumer cukup except udang and daun kari. Daun kari tu aku macam pasrah la. Tak dapat la rasa sebijik cam kat kedai. Tapi udang tak dak ni. Nak guna ayam macam tak best. Nak guna ikan aku tak pernah masak ikan. Tak reti. Jeng3, sausage ada. So, resepi pun bertukar jadi Cream Butter Sausage. Sebab x de daun kari, aku ganti ngan cili kecik banyak2. Boleh jadi subsitute ke? Lanntaakk. Pastu aku malas nak masak nasi. Sebab aku masak untuk aku sorang je. Macam malas je nak guna periuk nasi, nak basuh la. Aku tak masak untuk Kak Nini ngan Abg Alfi pun sebab waktu tu aku takut tak sedap. Haha. Low self confidence, so bwat sket je. Jadi, pemikiran kreatif aku kata kita rebus spageti je la. Tadaaa..

Ni lah hasilnya:-

Alhamdulillah, edible jugak. Aku boleh kata berjaya la cuma aku terlebih susu cair so dia cam manis sangat. Takpe, next time aku try kurangkan susu tu. Sebab aku rasa aku guna susu macam untuk makan beramai2, banyak btul kuah dia walaupun pekat gila. Tahniah Leen!! Pasni reka la resepi lain lagi :)


Monday, January 9, 2012

Nak jugak update..

Kalau perasan tahun ni banyak sungguh update ek? Sebab sekarang ni dah simpan azam nak rajin update blog. Hari tu time aku tengah rasa down, baca balik blog ni. Suddenly I am a happy person. Bila baca benda2 yang ceria buatkan aku rasa my life is great after all. Pastu bila terbaca post2 yang penuh semangat buatkan aku jumpa balik diri aku yang bersemangat Mengingatkan balik aku pada janji2 yang aku pernah buat pada diri sendiri. Aku rasa blog ni macam one sort of therapy kan. One more thing, sekarang dah tukar ganti nama 'aku'. Dulu selalu tulis 'saya' sebab ada reader yang lebih tua kat sini, macam kasar tulis aku. Tapi sekarang nak tukar sebab aku perasan bila guna aku, aku jadi lebih terbuka and tak takut nak tulis. Bila tulis saya rasa macam tengah cakap ngan orang, so macam teragak2 je nak tulis something.

Ok, back to story. Last weekend aku try nak kuar lama2. Semenjak sakit hari tu aku takut nak kuar lama2 sebenarnya sebab nanti aku sakit. Kalau dah sakit tu terperap la aku dalam bilik, malas nak susahkan hati orang. Last weekend rasa nak enjoy habis2an. Hehe, lagipun rindu kat itu encik. So, weekends tu dihabiskan dengan JJCM. Perangai aku kan suka sangat try benda2 baru especially drinks la. Yang nampak pelik2 sket mula la nak try tapi entah apa malang slalu dapat yang tak sedap. Contohnya yang ni . This weekend dapat rasa 2 jenis minuman baru. Satu saya suka gilerrr satu lagi wek wek tak sedap.

Yang ni memang sedap. Sajus Anggur. Rasa dia macam vitagen tapi manis terlebih sket. Pandai2 la kan tambah air kosong bg tak manis sangat. Tapi memang terbaeek. Sebab selalu minum vitagen macam sket sangat, tak puas. Minum ni memang puas. Dia ada sajus epal, jambu ngan apa ntah lagi. Ni kat Kedai Pecel, Padang Jawa. Thanks a lot Apis sebab bagi aku rasa air terbaeek ini.

Esoknya pegi makan Ayam Penyet lagi kat Taman Bolton plak. Best jugak Ayam Penyet AP kat sini. Banyak choice. Outlet lain mcm x sebanyak kat sini je menu dia. Anyway, air ni nama dia Coral Blue. Aku gedik sangat nak try. Tak sedap. Macam bandung tapi pelik2 sket. Haha, tapi still boleh masuk tekak la. Tapi order gak air kosong untuk diminum selang seli ngan air ni so x de la terseksa sangat. Haha.

Whatever it is, it was a great weekend. Siap ada orang belanja Tutti Frutti. Siap orang tu kata "Awak ni macam budak kecik. Nak kena bagi makan aiskrim baru reti nak dok rumah senyap2." BTW, Tutti Frutti tu bukan aiskrim k, frozen yogurt. Haha, thanks anyway. Pastu balik rumah sakit2 badan. Dah la aku dah x amek ubat makan for some reasons. Guna ubat sapu je skarang. Hehe. Ok, tata!

Friday, August 12, 2011

Mengidam..



Semenjak bulan puasa ni kan, time tengah hari ke, petang ke.. mula la tringin macam2.. contohnya..


ataupun..



ABC Frado ni memang terbaekkk ah.. walaupun penah ada pengalaman pahit plus lucu kat sana waktu first time nak gi try, tapi nasib baik dapat gak try.

Hari tu, waktu berbuka kat MARA Syafiq order ABC kat Sate Kajang Samuri. Best gak ABC situ. Aiskrim dia pun sedap. Tapi tadi berbuka kat Sri Niara order ABC hampeh je... Saket ati je, nasib baik puasa, mlas nak komplen2.. makan sudeyh..

Mana ABC sedap area KL ni ek? Takkan la nak gi Shah Alam semata2 nak makan ABC kot..

Sunday, October 31, 2010

Ber-Saba di Cyberjaya



Hari ni saya, Mama, Kak Nini, Abg Alfi and Afif Nasri-yang-comel-rasa-nak-picit2-je pergi ke KLIA untuk amek Abah from airport (obviously,duh). Abah baru balik from Sabah dan suruh kitorang amek dia sebab nak ajak makan sumwhere.. wah,suprise ni.. ngahaha..*apesal makin lama makin cam org gila aku menaip neyh*

Sampai je kat airport, baru la tahu rupanya abah nak ajak makan kat Kedai nasi Arab Saba kat Cyberjaya.. so off we go!! Ni la tempat yang encik Zahir selalu teringin2 nak pergi tapi x kesampaian lagi~~ not bad.. walaupun ramai orang tapi still selesa. Order Kabhsa Chicken *ejaan pakai hentam je ni* dan jugak Barbican perisa Strawberry. Both were nice!! sedap giler~~ dengan sepantas kilat perkataan like 'diet' or 'control makan' hilang dari kamus hidup k.. *tapi pas makan ada balik la* Banyak lagi menu2 kat sini yang rasa nak cuba tapi makan nasi dia je dah kenyang giler.. Gambar sumer ada kat k.nini n abg alfi la.. kalau rasa rajin nanti saya mintak dan upload kat sini *KALAU RAJIN YE*

Oh, btw. Afif Nasri sangat comel.. dia suka gelak2.. ni ada sket2 gambar curi kat facebook kak Nini. Harhar, punya la pemalas nak upload. Geram bila tengok dia gelak2.


Wednesday, June 2, 2010

Beberapa jam bersama Encik Zahir

Ini adalah kejadian hari Sabtu. Sepatutnya ikut abah gi Melaka hari ni, amek barang2 Syafiq bawak balik KL. Tapi tak jadi, pastu kena bagi barang kat orang. So, encik Zahir came to the rescue. Huhu, dia ada kat KL, weehoo. (Tq busuk buat suprise)

Dah setel keje, kitorang pun mencari tempat lepak and makan sebab Encik Zahir belum lunch. Merayau2 kat area Wangsa Walk tu sebab ingat nak makan kat sana, sekali ramai je orang so malas nak sesak makan kat area2 tu jugak cuma bukan dalam mall lah, makan kat Wangsa Link. Zahir mau makan Ayam Penyek, tengah round cari parking terserempak Aiman. Agak dah. Pak cik ni confirm ada punya area2 ni. Haha.

Setel parking, tanya la Zahir nak makan kat makan sebab dekat ngan kedai Ayam penyek tu pun ada Bangi Kopitiam. Dia kata nak makan Ayam Penyek. Tapi yang peliknya dia jalan masuk Bangi Kopitiam. Ingatkan dia tukar fikiran lah kan. Pak cik ni pelik jugak kadang2. Dah order apa segala, tetibe dia kata "Mana ayam penyeknya? Langsung tak ada dalam menu pun?" Wahaha, silap masuk kedai rupanya pak cik ni.

Tapi takpe la, sebab nasi lemak adalah sedap nyum3. Bihun goreng tak sempat rasa(pffft, sengaja makan cepat lah tu) Pastu saya minum Choc Peppermint which looks very beautiful tapi taste like ubat batuk. Wahaha, menyesal ok, tapi habis jugak sebab mahal.. tak nak bazir. Tapi pastu rompak la kiwi juice Encik Zahir. Overall, boleh datang lagi kedai ni tapi sila order air lain. Hehe.

Then, Zahir pun saya hantar balik. Had a great time walaupun kejap je jumpa..


p/s: Dah betulkan layout, yay!! chatbox nampak lebih sihat . And tq to Olie bagi pinjam cable so boleh transfer gambar (cable n card reader sumer tinggal kat encik zahir..hehe)

Sunday, March 14, 2010

Unexpected events yang sangat menggembirakan~~


Ini adalah citer hari Sabtu 2 minggu lepas. Wahaha, lama giler punye cerita kan. Takpe, saya memang malas sebab macam nak upload gambar sekali.

Macam saya cerita minggu lepas, ayah saya naik flight gi London Sabtu 3.40 pm tapi saya baru dapat tahu hari Sabtu pukul 1.00am. Dan disebabkan encik Zahir kesayangan (cubaan membodek sehabis mungkin mana tau dapat rasa makan belanja lagi) telah mengofferkan diri untuk menghantar saya balik Melati, saya pun rasa macam nak buat suprise plak kat Abah. Ye la, diorang mesti tak expect saya nak balik kan. Heehee.

So, pagi2 kitorang bertolak balik. Before tu, saya SMS abah tanya nak bertolak gi airport kol baper. Dia bagitau dalam kol 10 kot. Tetiber saya dah muncul depan rumah. Terkejut giler Abah. Then sembang2, abah ajak pegi airport sekali. Saya pun mengelat2 la cakap ada keje la, apa la, sebenarnya kesian kat Zahir sebab janji sampai Melati je kan. Takkan nak tinggal dia saya gi airport plak. Kejam giler. Waktu ni Zahir kat luar. Konon segan ah. Haha. Pastu Abah n Kak Nini cakap ajak la Zahir sekali. Saya pun dengan pantas SMS dia, dia cakap dia ikut je. Yay! Confirm ah kena ikut kan. Lagipun cam rindu je jumpa ngan Razin and Anis. Jumpa kat airport japgi pun jadi la.

Abah, Mama, Kak Nini ngan Abang Alfi naik satu kete. Diorang nak gi money changer dulu. So, abah cakap just jumpa kat LCCT by 12pm. Sebenarnya kan, kitorang dua2 tak penah gi LCCT. Zahir cakap dia penah gi sekali dua je. Saya langsung tak penah. KLIA penah la. Tapi, saya rasa on the way ke KLIA tu ada je sign board LCCT. So, sebagai seorang survivor yang agak layak masuk Amazing Race, kitorang pun berjaya sampai. Awal ok, 11.30 pun dah sampai dan menjadi kumpulan pertama sampai ke check point. Yang lain tak sampai2. Dah la kitorang tak makan apa lagi. Ajak Zahir gi Oldtown minum2 and makan butter kaya thick toast. Sebab dah dekat sangat ngan lunch. Japgi confirm diorang ajak makan sama kan.

Tak lama pas kitorang siap makan, diorang sumer pun sampai. Sementara abah settle hal dia, kitorang buat la hal masing2. Yang pompuan confirm la pot pet pot pet.Saya plak melayan Razin. Abang Aejal sibuk dok menjaga Anis yang kecik tapi lasak mengalahkan budak laki. Bestnye bila tengok Zahir ngan Abang Alfi. Haha. Dua2 orang duduk bersama2 sambil masing2 termenung. Dua2 muka bohsan. Abang Alfi memang pendiam sket. Yang Zahir plak 'pemalu' kan hari tu. Dah la abah ajak sumer makan McD. Zahir memang muka awkward giler. Haha. Makan pun ala2 sopan gitu, berlakon neyh!

Lepas abah naik flight sumer, masing2 balik. Oh ye, lupa citer. Zahir dapat duit PTPTN hari tu. Dah la tak bagitahu saya. Surprise la konon. Wek. Dia nak beli seluar. So, ke JJ AU2. Dah settle beli seluar dia, ke Wangsa Maju. Ye, acara wajib setiap sem bila dapat PTPTN adalah belanja saya! Yay~~ sem ni destinasi adalah Restoran Kak Eita.

Makanan kat sini konsepnya adalah steamboat ye kawan2. Buleh amek set ataupun buffet. Buffet seorang adalah RM28nett per person. Macam2 ada ye, buleh makan sampai kembung. Sate ada,kambing bakar ada, dessert dia pun sedap ( tapi x try pun sebenarnya, sebab dah penuh giler). Tapi satu je tak braper berkenan dengan restoran ni adalah kekurangan kemesraan kakitangan dia. Nak senyum pun susah giler.Rasa nak tarik2 je muka dia bagi senyum sket. Tak pe tak pe kita abaikan lelaki yang tua lagi pemalas senyum itu. Makan lagi best la nyum3!!


Huhu, itu je gambar yang sempat upload. Banyak keje la nak bwat. Suasana kedai ni memang best walaupun kecik je kedai dia, tapi dia pandai decorate. Ada miniature punyer air terjun. Tenang sangat. Tapi mcm saya cakap tadi la, pekerja dia kedekut senyuman betul. Haih. PMS kot.